Filter pevných častíc

Filtre pevných častíc pomenovávame podľa francúzskeho DPF (Diesel Paticle Filter) alebo FAP (Filtre Anti Particules). Majú za úlohu zachytiť pevné častice spalín a znížiť emisie dieslových motorov, aby vyhovovali prísnejším normám EU. Po najazdení 50 až 200 000km je nutná ich výmena. Do niektorých systémov navyše treba dolievať drahé aditíva.

FAP filter má veľmi obmedzenú životnosť, ktorá môže byť ovplyvnená niektorými faktormi. Najmä kvalitou paliva a režimom jazdy. Výmena filtra za nový je veľmi nákladná. V niektorých prípadoch nový diel dosahuje až tretinu hodnoty celého auta. Zlá správa je, že sa problémy s filtrom pevných častíc aj po výmene môžu opäť zopakovať.

Ako sa prejavuje zapchatý filter pevných častíc?

  • Rozsvietenie kontrolky DPF alebo elektroniky motora
  • Prechod motora do tzv. Núdzového režimu
  • Vyššia spotreba paliva
  • Auto po stlačení plynového pedálu neakceleruje
  • Auto sa prepne do režimu regenerácie, čím rastie spotreba vozidla
  • Auto sa opakovanie prepína do režimu regenerácie. Môže dôjsť k poškodeniu motora a jeho súčastí (pri neúspešných regeneráciách dochádza k riedeniu motorového oleja a tým strate jeho mazacích schopností).

Prečo neodstraňovať filter pevných častíc

Po odstránení filtra pevných častíc by ste mali rátať s nasledujúcimi problémami:

  • Vozidlo po odstránení filtra pevných častíc nie je spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách
  • Za prevádzku vozidla s odstráneným filtrom pevných častíc vám hrozí niekoľkotisícová pokuta
  • Vozidlo s odstráneným filtrom pevných častíc nadmerne zaťažuje životné prostredie
  • Vozidlo s odstráneným filtrom pevných častíc sa stáva nepredajné
  • V prípade spôsobenia nehody s takýmto vozidlom sa môže poisťovňa snažiť vyhnúť hradeniu poistnej udalosti z dôvodu, že vozidlo nebolo spôsobilé prevádzky na pozemných komunikáciách

Častokrát sa Vám stáva, že sa filter pevných častí dlhodobo nevypaluje z dôvodu, buď krátkych a studených jázd alebo z dôvodu jazdy pod výkonom, čo neznamené iba jazdy so športovým štýlom, ale najmä jazdu v kopcoch alebo v teplotách, kedy k vypaľovaniu nedochádza. Na našich prevádzkach s výkonovou valcovou skúšobňou - brzdou, dokážeme pomocou diagnostických zariadení nasimulovať ideálne podmienky a vypáliť filter pevných častí na jednu z jeho najnižších hodnôt. Podobne Vám vieme softvérovo pomôcť aj v prípade, že sa filter pevných častí z automobilu odstránil a ani za pomoci diagnostiky nie je možné chybové hlásenia vypnúť.